Aktywizacja uczniów w klasach 1-3

Nikt nie lubi siedzieć w ławce i biernie słuchać wykładanego tematu, zwłaszcza gdy jest się małym dzieckiem. Ciężko skupić uwagę na temacie, chyba, że nauczyciel postara się wciągnąć uczniów do udziału w zajęciach. Tego typu działania to tzw. aktywizacja uczniów. Dla dużej części grona pedagogicznego jest ona kluczowa dla poprawnego przeprowadzenia lekcji i zainteresowania dzieci tematem. Jak to zatem zrobić?

Aktywizacja uczniów w klasach 1-3

W gruncie rzeczy, aktywizacja uczniów objawia się w tylu formach, ilu jest nauczycieli, a jedyną granicą jest tutaj indywidualna kreatywność pedagoga. Z całą pewnością, poszczególne formy aktywności można przypisać do bardziej ogólnych schematów. Jest to możliwe dlatego, że aktywizacja uczniów jest obliczona na konkretny cel: bardziej zaangażowany udział uczniów na lekcjach. Jakie czynniki mają zatem największy wpływ na aktywizację dzieci? Spróbujmy odpowiedzieć pokrótce na to pytanie.

Aktywizacja uczniów – przede wszystkim integracja

Integracja klasy, której uczniowie znają się, lubią i ufają sobie nawzajem, to podstawa aktywizacji. Dlatego też od samego początku nauczyciel powinien zadbać właśnie o pozytywną atmosferę i zgranie w klasie. Najlepszym sposobem na to jest przydzielenie grupy (bądź grupom w obrębie klasy) wspólnego zadania do wykonania. Może to być na przykład układanie puzzli, lub grupowe odgrywanie scenariusza w stylu “trafiliśmy na bezludną wyspę”; w każdym razie chodzi o taki rodzaj aktywizacji, który pozwoli uczniom przydzielić sobie nawzajem role w grupie, zastanowić się nad nimi, a na drodze praktyki docenić swobodę wspólnego podejmowania decyzji i satysfakcję z osiągniętego celu.

Burza mózgów to bardzo dobry wybór

Najłatwiejszym sposobem aktywizacji, który rozwija zdolność twórczego rozwiązywania problemów jest tzw. “burza mózgów”. Metodę tę znamy pod różnymi nazwami: giełda pomysłów, sesja odroczonej oceny, technika twórczego myślenia, metoda Osborna. Jej istota zawiera się w zgromadzeniu w krótkim czasie dużej ilości pomysłów na rozwiązanie jakiegoś problemu. Wartością samą w sobie jest tutaj nie tyle znalezienie konkretnego i sprawdzającego się rozwiązania, ale sam proces wyłaniania pomysłów. To pozwala uczniom skupić uwagę nie tylko na samym udziale w burzy mózgów, ale pozytywnie wpływa na swobodę wypowiedzi, debatowania i wymieniania się poglądami.

Trening sprawnego myślenia = większa wydajność mózgu

Metoda rozwijająca sprawność myślenia jest swego rodzaju metodą rozwijania wyobraźni, a przez to – formą intelektualnej aktywizacji uczniów. Znajduje zastosowanie zarówno w duecie nauczyciel – uczeń, jak i w podgrupach lub w całej grupie. Opiera się z reguły na treningu pamięci, szybszego zapamiętywania liczb, budowania systemów skojarzeń. Równie dobrze można oprzeć o nią aktywizację, która ma na celu pomóc dzieciom zapamiętać i zrozumieć większe ilości informacji.

Zainspiruj innych i odbierz kolorowanki dla dzieci

Wszystko, co powyżej to oczywiście jedynie przyczynek do nieograniczonych możliwości nauczyciela w zakresie opracowania i stosowania metod aktywizacyjnych. Podstawą jest otwarty umysł i kreatywność w pracy z dziećmi. Niedawno opublikowaliśmy artykuł na temat Live Action Role Playing (LARP) w edukacji wczesnoszkolnej.  Wierzymy, że również w nim znajdziecie Państwo źródło inspiracji odnośnie aktywizacji uczniów.

Zachęcamy Państwa do podzielenia się swoimi sposobami na aktywizację uczniów w komentarzach pod artykułem. Wszystkie pomysły i wskazówki nagrodzimy pakietem kolorowanek do wydruku i wspólnej zabawy z dziećmi. Upominki wyślemy do Państwa pocztą elektroniczną.

Możemy z pełną odpowiedzialnością dodać, że nasza platforma edukacyjna ZdobywcyWiedzy.pl, jak najbardziej wpisuje się w potrzeby aktywizacji. Uczeń korzysta z zestawu zadań i rozwiązuje je nie tylko sam dla siebie, ale ma też możliwość udziału w grywalizacji, konkursach na zdobywanie diamentów, zdrowej rywalizacji z resztą klasy, a kolorowa szata graficzna oraz rozrywkowy aspekt platformy pochłonie go bez reszty. Przekonajcie się sami!

 

Share This:

You may also like...

12 komentarzy

  1. Eliza napisał(a):

    W mojej klasie wspaniale sprawdzają się grupowe gry integracyjne. 3 minuty każdego dnia o różnych porach wystarczy, żeby dzieci miały o czym rozmawiać .
    Ja pracuję wówczas z uśmiechniętą, aktywną klasą.

  2. Anna napisał(a):

    Moja klasa uwielbia ruch przy muzyce, ma swoje ulubione przeboje przy których cała klasa ożywa 😉 bardzo lubią pokazywanie tego, co słyszą

  3. Beata napisał(a):

    Moje klasowe dzieciaki uwielbiają pracować w grupach, dzielą się zadaniami, tak by każdy miał swój udział i był odpowiedzialny za wspólną pracę, później z dumą prezentują swoje wykonanie i zainteresowaniem oceniają prace kolegów 🙂

    • Zdobywcy Wiedzy napisał(a):

      To bardzo dobry pomysł, umiejętność pracy w zespole i uczciwej oceny wyników innych na pewno przydadzą się dzieciakom w przyszłości. Cieszymy się, że coraz więcej nauczycieli odchodzi od standardowego modelu lekcji, w którym nauczyciel wygłasza wykład, a dzieci tylko słuchają i odtwórczo powtarzają to co usłyszały!
      Obiecany pakiet kolorowanek za moment ląduje na Pani mailu 🙂

  4. Ewa napisał(a):

    A u nas najbardziej sprawdza sie polaczenie nauki z ruchem np. nauka tabliczki mnożenia połączona z wyscigami drużyn oraz wszelkiego rodzaju gry planszowe wykorzystywane do utrwalenia wiadomosci:)

    • Zdobywcy Wiedzy napisał(a):

      Z takiego samego zamysłu powstała nasza platforma edukacyjna – nauka przez zabawę! Super! Pani Ewo, na skrzynce email już powinna czekać wiadomość z kolorowankami 🙂

  5. Aleksandra napisał(a):

    U mnie dzieci są najbardziej zaktywizowane podczas pracy grupowej, kiedy muszą wykonać wspólnie jakiś projekt,plakat, gdy mogą się bawić i uczyć wyszukując odpowiedzi ukrytych w książkach albo gdy dostają jakieś gry,najlepiej takie,które mogą sami stworzyć np.plansza do gry matematycznej -rysują zwierzę na całą kartkę,oznaczaja 12pól i w parach rzucaja kostkami tworzac obliczenia,ktorych wynik wskazuje na liczbe,ktora mozna zakryc na planszy.

    • Zdobywcy Wiedzy napisał(a):

      Dziękujemy za komentarz. Pomysł ze stworzeniem gry matematycznej, który Pani opisała jest bardzo interesujący! Może zechce Pani przesłać nam zdjęcie dzieła dzieci – z największą przyjemnością opublikujemy je na blogu. Wspólne, grupowe działania jak najbardziej sprzyjają aktywizacji :). Mamy również nadzieję, że kolorowanki, które niebawem prześlemy na Pani na mail dodatkowo rozbudzą ducha wspólnej, radosnej pracy w klasie. Pozdrawiamy!

  6. StudentPodyplomowy napisał(a):

    Świetny artykuł i komentarze, poszukuję właśnie pomysłów na aktywizację uczniów, od września zaczynam pracę w szkole i już się przygotowuję 😉 wiele z tu opisanych się przyda 🙂

    • Zdobywcy Wiedzy napisał(a):

      Fantastycznie, że spodobał Ci się nasz artykuł. Życzymy powodzenia w nowej pracy i zachęcamy do zgłoszenia się do programu Zdobywcy Wiedzy w Twojej Szkole, dzięki któremu, będziesz mógł wykorzystać nasze narzędzie w pracy z dziećmi! 🙂

Odpowiedz na „StudentPodyplomowyAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie jesteś robotem? Uzupełnij równanie. *

Facebook