Aktywizacja uczniów w klasach 1-3
Nikt nie lubi siedzieć w ławce i biernie słuchać wykładanego tematu, zwłaszcza gdy jest się małym dzieckiem. Ciężko skupić uwagę na temacie, chyba, że nauczyciel postara się wciągnąć uczniów do udziału w zajęciach. Tego typu działania to tzw. aktywizacja uczniów. Dla dużej części grona pedagogicznego jest ona kluczowa dla poprawnego przeprowadzenia lekcji i zainteresowania dzieci tematem. Jak to zatem zrobić?
W gruncie rzeczy, aktywizacja uczniów objawia się w tylu formach, ilu jest nauczycieli, a jedyną granicą jest tutaj indywidualna kreatywność pedagoga. Z całą pewnością, poszczególne formy aktywności można przypisać do bardziej ogólnych schematów. Jest to możliwe dlatego, że aktywizacja uczniów jest obliczona na konkretny cel: bardziej zaangażowany udział uczniów na lekcjach. Jakie czynniki mają zatem największy wpływ na aktywizację dzieci? Spróbujmy odpowiedzieć pokrótce na to pytanie.
Aktywizacja uczniów – przede wszystkim integracja
Integracja klasy, której uczniowie znają się, lubią i ufają sobie nawzajem, to podstawa aktywizacji. Dlatego też od samego początku nauczyciel powinien zadbać właśnie o pozytywną atmosferę i zgranie w klasie. Najlepszym sposobem na to jest przydzielenie grupy (bądź grupom w obrębie klasy) wspólnego zadania do wykonania. Może to być na przykład układanie puzzli, lub grupowe odgrywanie scenariusza w stylu “trafiliśmy na bezludną wyspę”; w każdym razie chodzi o taki rodzaj aktywizacji, który pozwoli uczniom przydzielić sobie nawzajem role w grupie, zastanowić się nad nimi, a na drodze praktyki docenić swobodę wspólnego podejmowania decyzji i satysfakcję z osiągniętego celu.
Burza mózgów to bardzo dobry wybór
Najłatwiejszym sposobem aktywizacji, który rozwija zdolność twórczego rozwiązywania problemów jest tzw. “burza mózgów”. Metodę tę znamy pod różnymi nazwami: giełda pomysłów, sesja odroczonej oceny, technika twórczego myślenia, metoda Osborna. Jej istota zawiera się w zgromadzeniu w krótkim czasie dużej ilości pomysłów na rozwiązanie jakiegoś problemu. Wartością samą w sobie jest tutaj nie tyle znalezienie konkretnego i sprawdzającego się rozwiązania, ale sam proces wyłaniania pomysłów. To pozwala uczniom skupić uwagę nie tylko na samym udziale w burzy mózgów, ale pozytywnie wpływa na swobodę wypowiedzi, debatowania i wymieniania się poglądami.
Trening sprawnego myślenia = większa wydajność mózgu
Metoda rozwijająca sprawność myślenia jest swego rodzaju metodą rozwijania wyobraźni, a przez to – formą intelektualnej aktywizacji uczniów. Znajduje zastosowanie zarówno w duecie nauczyciel – uczeń, jak i w podgrupach lub w całej grupie. Opiera się z reguły na treningu pamięci, szybszego zapamiętywania liczb, budowania systemów skojarzeń. Równie dobrze można oprzeć o nią aktywizację, która ma na celu pomóc dzieciom zapamiętać i zrozumieć większe ilości informacji.
Zainspiruj innych i odbierz kolorowanki dla dzieci
Wszystko, co powyżej to oczywiście jedynie przyczynek do nieograniczonych możliwości nauczyciela w zakresie opracowania i stosowania metod aktywizacyjnych. Podstawą jest otwarty umysł i kreatywność w pracy z dziećmi. Niedawno opublikowaliśmy artykuł na temat Live Action Role Playing (LARP) w edukacji wczesnoszkolnej. Wierzymy, że również w nim znajdziecie Państwo źródło inspiracji odnośnie aktywizacji uczniów.
Zachęcamy Państwa do podzielenia się swoimi sposobami na aktywizację uczniów w komentarzach pod artykułem. Wszystkie pomysły i wskazówki nagrodzimy pakietem kolorowanek do wydruku i wspólnej zabawy z dziećmi. Upominki wyślemy do Państwa pocztą elektroniczną.
Możemy z pełną odpowiedzialnością dodać, że nasza platforma edukacyjna ZdobywcyWiedzy.pl, jak najbardziej wpisuje się w potrzeby aktywizacji. Uczeń korzysta z zestawu zadań i rozwiązuje je nie tylko sam dla siebie, ale ma też możliwość udziału w grywalizacji, konkursach na zdobywanie diamentów, zdrowej rywalizacji z resztą klasy, a kolorowa szata graficzna oraz rozrywkowy aspekt platformy pochłonie go bez reszty. Przekonajcie się sami!
Świetny artykuł i komentarze, poszukuję właśnie pomysłów na aktywizację uczniów, od września zaczynam pracę w szkole i już się przygotowuję 😉 wiele z tu opisanych się przyda 🙂
Fantastycznie, że spodobał Ci się nasz artykuł. Życzymy powodzenia w nowej pracy i zachęcamy do zgłoszenia się do programu Zdobywcy Wiedzy w Twojej Szkole, dzięki któremu, będziesz mógł wykorzystać nasze narzędzie w pracy z dziećmi! 🙂
U mnie dzieci są najbardziej zaktywizowane podczas pracy grupowej, kiedy muszą wykonać wspólnie jakiś projekt,plakat, gdy mogą się bawić i uczyć wyszukując odpowiedzi ukrytych w książkach albo gdy dostają jakieś gry,najlepiej takie,które mogą sami stworzyć np.plansza do gry matematycznej -rysują zwierzę na całą kartkę,oznaczaja 12pól i w parach rzucaja kostkami tworzac obliczenia,ktorych wynik wskazuje na liczbe,ktora mozna zakryc na planszy.
Dziękujemy za komentarz. Pomysł ze stworzeniem gry matematycznej, który Pani opisała jest bardzo interesujący! Może zechce Pani przesłać nam zdjęcie dzieła dzieci – z największą przyjemnością opublikujemy je na blogu. Wspólne, grupowe działania jak najbardziej sprzyjają aktywizacji :). Mamy również nadzieję, że kolorowanki, które niebawem prześlemy na Pani na mail dodatkowo rozbudzą ducha wspólnej, radosnej pracy w klasie. Pozdrawiamy!
A u nas najbardziej sprawdza sie polaczenie nauki z ruchem np. nauka tabliczki mnożenia połączona z wyscigami drużyn oraz wszelkiego rodzaju gry planszowe wykorzystywane do utrwalenia wiadomosci:)
Z takiego samego zamysłu powstała nasza platforma edukacyjna – nauka przez zabawę! Super! Pani Ewo, na skrzynce email już powinna czekać wiadomość z kolorowankami 🙂
Moje klasowe dzieciaki uwielbiają pracować w grupach, dzielą się zadaniami, tak by każdy miał swój udział i był odpowiedzialny za wspólną pracę, później z dumą prezentują swoje wykonanie i zainteresowaniem oceniają prace kolegów 🙂
To bardzo dobry pomysł, umiejętność pracy w zespole i uczciwej oceny wyników innych na pewno przydadzą się dzieciakom w przyszłości. Cieszymy się, że coraz więcej nauczycieli odchodzi od standardowego modelu lekcji, w którym nauczyciel wygłasza wykład, a dzieci tylko słuchają i odtwórczo powtarzają to co usłyszały!
Obiecany pakiet kolorowanek za moment ląduje na Pani mailu 🙂
Moja klasa uwielbia ruch przy muzyce, ma swoje ulubione przeboje przy których cała klasa ożywa 😉 bardzo lubią pokazywanie tego, co słyszą
Bardzo fajny pomysł. Takie pomysły nagradzamy kolorowankami 🙂
W mojej klasie wspaniale sprawdzają się grupowe gry integracyjne. 3 minuty każdego dnia o różnych porach wystarczy, żeby dzieci miały o czym rozmawiać .
Ja pracuję wówczas z uśmiechniętą, aktywną klasą.
Uśmiech dzieci jest cenną nagrodą dla nauczyciela 🙂